English/Spanish blog from somewhere in La Mancha / Blog en inglés y español de un lugar de La Mancha

Welcome / Bienvenidos

Thanks for visiting us.
Gracias por visitarnos.
Powered By Blogger

Blog Archive

Tuesday 22 November 2022

The king, the abbot and the shepherd / El rey, el abad y el pastor


Click on King John and the Abbot of Canterbury to read our translation to the Spanish of this story in verse.Any weird word you find in the text is probably archaic, but it's easy to understand. You can also hear the poem sung there.

Pincha en El rey Juan y el Abad de Canterbury para leer nuestra traducción al español de este cuento en verso. Cualquier palabra rara que aparezca en el texto en inglés probablemente sea arcaica, pero el texto es fácil de entender. También podéis escuchar allí cantar una versión en inglés de este poema.  

The king in this story is probably John Lackland. There is more about him in this blog. Click on Magna Carta to read about him. You can also read about his brother Richard clicking on The Ant that Killed a Lion.

El rey de este cuento es Juan Sin Tierra. Hay más sobre él en este blog. Pincha en Magna Carta para leer más sobre Juan. También puedes leer sobre su hermano Ricardo pinchando en La hormiga que mató a un león.

If you want to work with the poem about John and the abbot and a witty shepherd, do the exercises published below. They come first in English and then in Spanish. 

Si tienes ganas de trabajar con el poema sobre Juan y el Abad y un pastor muy ingenioso, puedes hacer los ejercicios que publicamos aquí debajo. Vienen primero en inglés y luego en español. 

Exercises in English:

I – Answer these questions with full answers:

1. Why did King John want to behead the Abbot of Canterbury?

2.  How long did the abbot have to find answers for the king’s questions?

3. Where did the abbot try to find answers to the questions?

4. Who did the abbot meet when he got home?

5. Why do you think the shepherd and the abbot looked alike?

6. Why did the king have to accept that he was worth twenty-nine silver coins?

7. Was it possible back then to travel the world round in twenty-four hours? Is it possible today?

8. What would have happened if the king hadn’t found the shepherd’s trick funny?

9. Can wise people learn from ignorant or uneducated folk?

10. What was the shepherd’s reward for having amused the king?

II – Match these words with their meanings:

______1. noble                   a. keen intelligence

______2. crozier                 b. no

______3. cheer up             c. gay

______4. merry                  d. what a pity, how sad

______5. rule                      e. joke

______6. quoth                  f. robe, garment

______7. shrink                  g. price of, value

______8.  wit                      h. vassals

______9. liegemen            i. said

______10. gown                 j. reign

______11. alas                    k. be happy

_____12. alack                    l. shy, avoid

_____13. jest                      m. unfortunately

_____14. worth                  n. ancient  gold coin  

_____15. nay                      o. bishop’s staff

III – Fill in the blanks to complete the forms  and meanings of these irregular verbs:

Infinitive               Simple Past                  Participle                 Meaning

1. smite              _____________            ___________          ___________

2.  rise                _____________             ___________          ___________

3. bring              _____________             ___________          ___________

4. ride                _____________            ____________         ____________

5. tell                 _____________            ____________         ____________

6. swear            _____________            ____________         ____________

IV – Find in the text:

1.  Three modal verbs.

2.  Two words that mean “you”

3. An archaic form of “are”

4. An archaic form of “yes”    

IV – Describe the king, the abbot and the shepherd. What were they like? 

Ejercicios en español:

I – Responde a estas preguntas con respuestas completas:

1. ¿Por qué quería el rey Juan matar al abad de Canterbury?

2. ¿Cuánto tiempo le fue concedido al abad para encontrar respuestas a las preguntas del rey?

3. ¿Dónde fue el abad en busca de respuestas?

4. ¿Con quién se encontró el abad cuando volvió a casa?

 5. ¿Por qué crees que el abad y el pastor se parecían físicamente?

 6. ¿Por qué tuvo que aceptar el rey que él solo valía 29 monedas de plata?

 7. ¿Era posible en aquel entonces recorrer el mundo en veinticuatro horas? ¿Es posible hoy?

8. ¿Qué hubiese pasado si la broma que le gastó el pastor no le hubiese parecido graciosa al rey?

9. ¿Puede la gente sabia aprender de ignorantes?

10. ¿Qué premio recibió el pastor por haber entretenido al rey?

II – Empareja estas palabras con sus significados:

______1. noble                                                  a. inteligencia aguda

______2. báculo                                                 b. no

______3. alegrarse                                             c. divertido

______4. alegre                                                  d. qué lástima

______5. reinar                                                   e. broma

______6. Forma antigua de decir “dijo”               f. túnica

______7. evitar                                                   g. precio de

______8.  ingenio                                               h. vasallos

______9.  súbditos                                             i. dijo

______10. sotana                                              j. regir

______11. es una pena                                      k. animarse

_____12.  lamentablemente                               l. encogerse ante, escabullir

_____13. truco gracioso                                   m. desafortunadamente

_____14. valor                                                 n. antigua moneda de oro

_____15. nay                                                   o. bastón de un obispo o pastor

III – Rellena los huecos para completar las formas y significados de estos veros irregulares en inglés:

Infinitivo              Pasado simple               Participio                 Significado

1. smite              _____________            ___________          ___________

2.  rise                _____________             ___________          ___________

3. bring              _____________             ___________          ___________

4. ride                _____________            ____________         ____________

5. tell                 _____________            ____________         ____________

6. swear            _____________            ____________         ____________

IV – Encuentra en el texto:

1.  Tres verbos modales.

2.  Dos palabras que significan  “you.”

3. Una forma arcaica de “are”

4. Una forma arcaica de  “yes”    

IV – Describe al rey, al abad y al pastor. ¿Cómo era cada uno?  

No comments:

Post a Comment

Hello! Comments are very welcome. Thank you. / ¡Hola! Los comentarios son muy bienvenidos.Gracias.

Labels

Advent Calendar/Calendario de adviento (25) Animal rights / Derechos de los Animales (6) Art / Arte (14) Astronomy / Astronomía (8) Australia /Australia (2) Authors (22) Birthdays / Cumpleaños (30) Carnival / Carnaval (4) Christmas / Navidad (36) Compositions / Redacciones (14) Condolences / Condolencias (5) Constitutionalism / Constitucionalismo (4) Contests / Concursos (2) Coronations/Coronaciones (1) Ecology / Ecología (3) Extracurricular Activities / Actividades Extraescolares (8) Feng Shui (8) Field Trips (1) Films / Películas (7) Geography / Geografía (3) Ghosts / Fantasmas (11) Grammar to Get by / Gramática para apañarse (66) Halloween / Noche de Ánimas (27) Health / Salud (2) History / Historia (32) Human Rights / Derechos Humanos (13) Inventions / Inventos (1) Ireland / Irlanda (9) Laws / Leyes (5) Legends / Leyendas (42) Listening / Escuchar (22) London / Londres (5) Maths / Matemáticas (4) Memes/Memes (2) Messages / Mensajes (4) Mini Calendar / Mini Calendario (10) Mini Mythology / Mini Mitología (77) Mini Zodiac / Mini Zodiaco (12) Mr. Eddy / El Señorito Eddy (5) Music (4) Music / Música (102) Needn´t Be Lost Causes / Causas No Necesariamente Perdidas (4) News / Noticias (25) Novels (6) Nursery Rhymes / Rimas para niños (16) Obituaries / Obituarios (6) Other Animals / Otros Animales (7) People/Gente (44) Plants / Plantas (11) Poems / Poesías (85) Poems / Recommended Reading / Lecturas Recomendadas (10) Poets/ Poetas (41) Precious and the Air / Preciosa y el Aire (4) Recipes / Recetas (19) Recommended Reading / Lecturas Recomendadas (22) Saints / Santos (22) Sayings and Saws and Proverbs and Quotes and Maxims / Dichos y refranes y proverbios y citas y máximas (9) Science / Ciencias (5) Scotland / Escocia (12) Shopping and gifts / Compras y regalos (7) Short Texts to Read / Breves textos que leer (24) Songs / Canciones (118) Speaking / Hablar (14) Special Days / Días Especiales (107) Sports / Deportes (9) Story report / ficha de un cuento (25) Tales of a Minced Forest/Cuentos del Bosque Triturado (121) Toora Chronicles / Crónicas Toora (245) Trailers (11) Valentine´s Day / Día de San Valentín (11) Vocabulary / Vocabulario (37) Wales / Gales (7) Winter /Invierno (1) Writing / Escribir (12)

Blogroll